TİD Öğrenmek İÇİN İpuçları

İŞARET DİLİ ÖĞRENİRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?

1. Öncelikle Türk İşaret Dili alfabesini doğru öğrenmek çok önemlidir. Alfabeyi bilmek bize sağırlar-işitme engellilerle iletişim kurarken bilmediğimiz kelimelerin işaretlerini öğrenmek için gereklidir. Hangi elimizi kullandığımızın bir önemi yoktur. Sağ ellerini kullananlar kelimeleri sağdan yazabilir, sol ellerini kullananlar soldan yazabilirler. Kelimeleri yazarken hangi elimizle başladıysak o elle bitirmemiz gereklidir. Aynı teknik cümle kurarken de geçerlidir. Örneğin ‘Ben okula gidiyorum.’ (Ben okula gitmek.) cümlesini kurarken hangi elimizle başlıyorsak cümleyi kullandığımız elle bitirmemiz gereklidir. Öğrenme aşamasında kelimeleri elle yazarak sonrasında işaretlerini yaparak öğrenmek hem harf kullanımını sağlar hem de belli bir hızda yazmamıza yardımcı olur.

2. Özne kullanımı 3 şekilde olmaktadır.
Örneğin:
-Ben okula gidiyorum.
-Ben okula gidiyorum ben.
-Okula gidiyorum ben.

3. Soru cümlelerinde mutlaka mimik kullanılmalıdır. Kaşlarımızı yukarı kaldırarak başımızı sallamamız iletişimi daha sağlıklı yapar. Mimiksiz İşaret Dili kullanmak keyifsiz bir sohbete benzer.

4. Karşılıklı iletişimde her zaman olduğu gibi İşaret Dili’nde de yüz yüze bakmalı ve el, yüz, beden bütünlüğüne dikkat etmeliyiz. Bazı kelimeler aynı işaretten oluşurken yapılan mimik anlamı değiştirebiliyor. Örneğin istememek, moral, merak gibi.

5. İletişim kurarken anlamadığımız yerde “Anlamadım, tekrar yap.” demeli; hızlı konuşmalarda “Yavaş yap.” diyerek sohbete devam etmeliyiz.

6. Bilinmelidir ki bazı kelimelerin birden çok işareti bulunurken bazı kelimelerin hiç işareti yoktur ve yazı kullansanız bile anlaşılamayabilir. Bu gibi durumlarda kelimeyi anlatmak için örneklendirmeli ve basit açıklamalarla anlatmaya çalışmalıyız.

7. İşaret Dili kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Aynı evde yaşayan sağır abla-kardeş hatta karı-kocaların işaretlerinde bile farklılıklar görmekteyiz. Sağırlar, tercümanlar ve İşaret Dili’ni sonradan öğrenenlerin kullanımındaki bu farklılıklar yanlış olmayıp iletişime engel değildir. İstanbul’da kullanılan İşaret Dili’yle Ankara ve diğer illerde kullanılan İşaret Dili’nde farklılıklar görebilmekteyiz. Örneğin alfabede İstanbul’da kullanılan e, g, ğ, k harfleri Ankara’ya göre farklıdır. Kelimelerin ve harflerin farklı kullanımlarını görmemiş veya bilmeyen kişiler işaretlerin yanlış olduğunu söyleyebilirler. Bu gibi durumlarda birkaç sağır, tercüman veya eğitmene danışarak kelimelerin en uygun kullanımlarını öğrenebilirsiniz.

8. Öğrenmeyi kolaylaştırması açısından bir ayna karşısında çalışmak mimiklerinizi ve ellerinizi görmeniz açısından faydalı olacaktır. Böylelikle yanlış yaptığınızda düzeltme imkanınız olacaktır.

9. Ne kadar çok tekrar yaparsanız öğrenmeniz kolaylaşacaktır. Sözlü dillerde olduğu gibi İşaret Dili de kullanılmazsa çabuk unutulur. Sağırlarla pratik yapmak öğrenmenizi kolaylaştırır.


UZAKTAN ÖĞRETİM İÇİN İPUÇLARI

1. Sınıf ortamında öğrenmek ve İnternet üzerinden öğrenmek arasında bazı önemli farklılıklar bulunmaktadır. Uzaktan öğretimde, çalışacağınız zamanları siz belirlersiniz. TİD öğrenmek için size en uygun zaman dilimlerini belirleyin ve bu zamanlara sadık kalmaya çalışın. Böylece bir çalışma rutinine sahip olursunuz ve düzenli bir şekilde TİD öğrenebilirsiniz.

2. TİDBAU Eğitim Portalında tüm eğitim videolar ile gerçekleşmektedir. Videoları tekrar tekrar izlemeniz, bitirdiğiniz modüllere geri dönerek konuları tekrarlamanız daha etkili öğrenmenizi sağlar.

3. Videoları izlerken işaretleri eğitmenle birlikte yapmanız daha iyi öğrenmenizi sağlar.

4. Eğitim boyunca karşınıza çıkan testler, kendinizi değerlendirmenizde büyük bir katkı sağlar. Yanlışlarınızı görerek ilgili konulara tekrar göz atmalısınız.